Perubatan Alternatif Untuk Kemurungan - Beberapa Tips dan Petua

Perubatan Alternatif Untuk Kemurungan - Beberapa Tips dan Petua

Kemurungan adalah penyakit yang disebabkan oleh ketidakseimbangan kimia di dalam otak. Seperti penyakit-penyakit lain, kemurungan perlu diambil serius yang boleh membawa kepada akibat yang serius, seperti kurang tidur, kesedihan, sakit kepala dan kerosakan saraf. Kemurungan adalah gangguan meluas dan kajian baru-baru ini telah menunjukkan bahawa hampir 10% daripada penduduk manusia jumlah mengalami satu atau yang lain-lain bentuk kemurungan. Keputusan US comorbidity Ukur Negara menunjukkan bahawa 17.3% daripada penduduk umum telah melalui satu siri kemurungan utama dan kira-kira 24.5% mengalami penyakit kebimbangan yang berkaitan pada satu ketika dalam hidup mereka.

Selain daripada pelbagai sebab psikologi, kemurungan juga boleh diwarisi daripada ibu bapa. Ia juga merupakan kesan sampingan daripada pelbagai rawatan berubat yang melibatkan penyakit, seperti tekanan darah tinggi dan kanser. Walaupun, gejala masing-masing jenis kemurungan mungkin kelihatan sama, tetapi kemurungan boleh wujud dalam pelbagai bentuk, seperti Schizophrenia, kemurungan gila, dysthymia dan kemurungan psikotik. Kadar kemurungan di kalangan wanita adalah dua kali lebih kuat kerana ia adalah di kalangan lelaki. Teknik-teknik rawatan kemurungan melibatkan kaedah, seperti ubat-ubatan antidepresan dan terapi elektrokonvulsif (ECT). Keberkesanan rawatan-rawatan perubatan masih satu topik dibahaskan dan teknik rawatan supaya alternatif boleh didapati daripada mana beberapa dibincangkan di bawah:

Meditasi: Meditasi boleh sangat membantu untuk mengubati kemurungan, tidak kira kemurungan psikologi atau biologi. Metta Bhavana atau meditasi yang cintakan kebaikan adalah sejenis teknik meditasi yang telah didapati berfaedah untuk pesakit kemurungan. Ia diamalkan oleh orang Buddha dan memberi tumpuan kepada cinta menyedarkan. Meditasi prihatin adalah satu lagi teknik meditasi untuk kemurungan dan kerja-kerja ke arah mencapai keadaan santai minda, bebas daripada kebimbangan.
Ubat herba: ubat herba termasuk diet yang kaya dengan magnesium, vitamin B6, asid folik dan omega-3 asid lemak. Semua komponen ini mampu memperkenalkan serotonin, yang merupakan neurotransmitter mood meningkatkan. Seorang doktor perlu dirujuk sebagai ukuran berjaga-jaga sebelum melompat ke rawatan herba.
Reflexology: Ia telah dicipta oleh orang-orang Cina dan banyak kali yang disalah tafsir sebagai akupunktur. Menurut refleksologi gangguan komposisi kimia badan boleh dirawat secara berkesan dengan merangsang titik refleks yang terletak di kaki. Setiap titik refleks menyajikan tujuan khas, jadi memilih mata refleks diingini yang mengurangkan kemurungan adalah langkah yang paling penting dalam proses rawatan.
Tisu Salt: Garam Tisu boleh sangat membantu sebagai rawatan jangka pendek. Ia boleh didapati dalam bentuk tablet dan diperbuat daripada phos kali, mur nat, sulph nat dan phos calc. Semua bahan-bahan ini bertanggungjawab untuk membuang perasaan buruk seperti putus asa dan kesedihan.
Homeopati: rawatan homeopati yang melibatkan Ignatia, Pulsatilla, sepia dan aurum telah didapati sangat berkesan dalam membendung kemurungan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar