Home Pemulihan Semulajadi Untuk Thrush Oral Yang Anda Perlu Tahu

Home Pemulihan Semulajadi Untuk Thrush Oral Yang Anda Perlu Tahu

Biasanya seriawan mulut adalah keadaan yang disebabkan oleh kulat yang dipanggil Candida. Ia adalah jangkitan yis yang disebabkan di dalam mulut. Biasanya kanak-kanak dan bayi yang baru lahir terjejas dengan masalah ini. Tetapi orang dewasa juga mempunyai peluang untuk terjejas daripada seriawan mulut. Secara umumnya ia muncul sebagai krim atau putih tompok berwarna atau mungkin terdapat ruam di sudut mulut. Kawasan yang dijangkiti mula berdarah jika kepingan putih dikikis. Walaupun ketika mengunyah atau menelan orang yang mungkin merasa tidak selesa. Ia adalah perlu untuk merawat masalah ini seawal mungkin jika tidak ia boleh merebak ke bahagian-bahagian badan yang lain juga seperti saluran penghadaman. Apabila seseorang itu mempunyai sistem imun atau sistem imun yang lemah tidak berfungsi dengan baik maka seriawan boleh menyebabkan kandidiasis di seluruh badan dan keadaan ini dikatakan keadaan berbahaya.

Banyak jenis rawatan yang sedia ada untuk seriawan mulut seperti gel yis, titisan, tablet atau lozenges. Salah satu rawatan yang baik untuk seriawan mulut adalah rawatan rumah. Penggunaan tetap rawatan rumah akan menghalang gejala berulang lagi dan juga menghapuskan punca kepada masalah ini. Ia juga perlu untuk mengekalkan tahap gula darah di bawah kawalan.

Ia adalah perlu untuk mencuci mulut anda dengan kerap dengan membasuh mulut berubat bercampur dengan air. Mempunyai kebiasaan untuk mencuci mulut anda sekurang-kurangnya dua kali sehari terutamanya selepas makan dan juga segera bilas mulut anda selepas makan. Jika anda ingin mengurangkan gejala anda dengan segera apabila mana-mana anda mengalami sebarang ketidakselesaan kemudian minum cecair sejuk. Bilas mulut anda dengan air masin hangat juga rumah sangat berkesan ubat untuk mengurangkan masalah seriawan mulut. Anda hanya berkumur campuran ini kerana anda berkumur di tekak sakit. Meludah air selepas berkumur mulut anda. 5 minit selepas berkumur garam mencuci mulut dengan air kosong.

Terlalu banyak makan makanan manis juga menyumbang kepada punca seriawan mulut. Jadi perkara pertama adalah untuk mengelakkan makan makanan bergula terlalu banyak dan memilih diet serat yang tinggi. Satu lagi alternatif untuk merawat seriawan adalah Gentian Violet. Tetapi ubat ini tidak disyorkan untuk bayi. Ubat ini boleh menyebabkan beberapa komplikasi jadi ia perlu diambil dengan berhati-hati. Penggunaan berlebihan ubat ini boleh menyebabkan menjadi barah. Yogurt juga merupakan ubat rumah yang baik untuk menyembuhkan seriawan mulut.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar